Byggnadsarbete – vägbyggnad steg för steg

Innan vägarbeten är möjliga måste marken vara ordentligt förberedd. Här beror åtgärderna på om vi lägger en helt ny yta eller tar bort befintliga strukturer. Vägarbeten kan innefatta aktiviteter som:

Avlägsnande av humusskiktet – så är fallet när en helt ny yta läggs (med hjälp av bulldozers eller väghyvlar),
Krossa den gamla strukturen – detta är fallet med att vitalisera den befintliga strukturen

Vad är det egentligen gjort för? Humus gör det mycket svårare att ansluta inhemsk jord och valljord. Avlägsnandet av humusskiktet utförs därför för att möjliggöra denna process. Det finns dock fall där det inte är värt att göra. Den bundna jorden (infödda och vallen) kommer att stärka vallens sluttningar kraftigt. Naturligtvis, där backarna inte är för stora, finns det inget behov av att stärka hela backen – så att du enkelt kan ta bort humuset där.

Borttagning av den gamla strukturen är endast nödvändig för starka vägkonstruktioner – som till exempel asfalt. Om vi har att göra med en grus- eller askväg finns det ofta ingen sådan skyldighet.

Vägarbeten – förberedelse av kroppen

Nästa steg i vägbyggandet är förberedelsen av vägkroppen. Det första steget är att profilera ytan. Jordpackning sker också i samma skede. Det är viktigt att stabilisera jorden med cement. Det är en process som kombinerar jord med vatten och cement. Efter förtjockning, som vanligtvis varar i flera dagar, får blandningen önskade egenskaper. Det är särskilt viktigt:

  • Styrka
  • Motståndskraft mot väderförhållanden
  • Kompakthet

Stabilisering är inget annat än ett band mellan jord och cement. Efter implementeringen läggs cement för att binda hela ytan. Att bibehålla denna ordning på byggnadsarbeten gör det också möjligt att bibehålla lämplig vägprofil.

Hur lång tid tar markstabilisering?

Som regel bör den jord som är beredd på detta sätt lämnas lossad i ytterligare en vecka. Perioden på sju dagar från det att jordstabiliseringen avslutats möjliggör förberedelse av vägen för genomförandet av slitbanan. Vad är det? Det är den del av vägytan som påverkar säkerheten och komforten vid körning. Bärande lager kan vara gjorda av bituminös massa, men även stenläggning eller betong.

Hur är vägen uppbyggd?

Vägarna består av fem olika lager. Nedan beskriver vi rollen för var och en av dem, med början på översta skiktet. Det är naturligtvis det bärande skiktet. Det bindande lagret är nästa bit i detta vägpussel. Dess roll är att överföra trycket som uppstår under trottoaren och flytta det mot de nedre lagren. I sin tur är asfaltbaslagret inget annat än ett bärande element i hela strukturen. Den är baserad på en mineralbituminös massa.

Det är också värt att nämna grunden. Tillverkad av aggregat, det bildar ett slags fundament. Understrukturen är den absoluta grunden för hela vägytans struktur.

Vad gör vägen motståndskraftig mot väderförhållanden? Frostfiltet är ansvarigt för detta. Dess roll är att säkerställa stabilitet oavsett temperatur. Dessutom är det detta element som möjliggör korrekt flöde av vatten genom strukturen. I sin tur är skiktet stabiliserat med cement som ligger något högre som en plattform där nya lager av strukturen kan stödjas.

Vägbyggnadsformaliteter

Byggnadsarbete är en sak. Inte mindre viktigt är olika formkrav som måste uppfyllas när man bygger en väg. Innan vi ens börjar bygga vägen är det nödvändigt att få ett miljöbeslut. Det är ett förfarande som gäller investeringar som kan ha en betydande miljöpåverkan – och vägbyggande är en av dem.

Vilka dokument är nödvändiga för detta steg? Först och främst investeringsinformationsbladet och miljökonsekvensrapporten. Dessa dokument, tillsammans med ansökan om utfärdande av ett miljöbeslut, överlämnas till lämplig gren. Det är också mycket viktigt att få ett yttrande från Statens provinsiella sanitetsinspektör på vägen. Nästa steg är ett offentligt samråd på grundval av vilket kommunen gör en miljökonsekvensbedömning, vilket i sin tur påverkar innehållet i miljöbeslutet. Det senare är giltigt de kommande fyra åren (det kan eventuellt förlängas med ytterligare två år).

Ett mycket viktigt steg är fasen för att få genomförandebeslutet. Detta är beslutet som i slutändan avgör om en viss investering kan ske. För att få ett sådant tillstånd är det nödvändigt att lämna in en ansökan – den innehåller kartor med planer för uppdelning av fastighets- och byggprojekt. Dokument överlämnas till lokala myndigheter och statlig förvaltning som är lämpliga för en viss plats. Myndigheterna har från fjorton (lokala myndigheter) till 31 dagar (statlig förvaltning) att utfärda ett beslut som är giltigt i tre år.

Om ansökan i detta skede får en positiv bedömning skickas den vidare som fattat beslut om genomförande.

Kontakta oss för markarbete i Stockholm!